Al alba de la humanización: Cultura proyecta sombra de poliedro, género de mujer y práctica de magisterio
DOI
10.22550/REP80-2-2022-05
Abstract
The most commonly used meaning of the word culture relates to objects: the production-creation of cultural objects, knowledge, and institutions. The invention of the term involved a metaphorical transfer, which did not consider processes linked with child rearing; agents involved, especially women and teachers of basic skills, were forgotten. We argue that teaching of knowledge, skills and valuations are fundamental in the development of the human mind and come together in the concept of teaching or education. Women and teachers played a leading role in this scenario and patterns of development-upbringing were a fundamental stage. We have built our proof using overlapping historical and anthropological data that allow us to conclude that teaching is a distinguishing feature of the genus Homo. Homo docens might offer a perspective for the elaboration of an anthropology of education.
Please, cite this article as follows: García Carrasco, J., & Donoso González, M. (2022). Al alba de la humanización: Cultura proyecta sombra de poliedro, género de mujer y práctica de magisterio | At the dawn of humanisation: Culture casts a polyhedral shadow, the female gender and teaching practice. Revista Española de Pedagogía, 80 (282), 251-267. 10.22550/REP80-2-2022-05
Referencias | References
Andrés-Gallego, J. (2006). De la «cultura animi» a la cultura como hábito: de cómo la cultura llegó a ser lo que hoy es [From “animi culture” to culture as habitus: how culture became what it is today]. Rocinante, 29-44.
Arsuaga, J. L. (2019). Vida, la gran historia: un viaje por el laberinto de la evolución [Life, the big story: a journey through the labyrinth of evolution]. Editorial Planeta.
Barnett, S. A. (1968). The “Instinct to Teach”. Nature, 220, 747–749. https://doi.org/10.1038/220747a0.
Barnett, S. A. (1973). Homo docens. Journal of Biosocial Science, 5 (3), 393-403. http://doi. org/10.1017/S0021932000009263.
Barnett, S. A. (1994). Humanity as Homo docens: The Teaching Species. Interdisciplinary Science Reviews, 19 (2), 166-174. http://doi. org/10.1179/isr.1994.19.2.166.
Boesch, C., & Boesch, H. (1990). Tool Use and Tool Making in Wild Chimpanzees. Folia Primatologica, 1 (54), 86-99. https://doi. org/10.1159/000156428.
Boesch, C., & Tomasello, M. (1998). Chimpanzee and Human Cultures. Current Anthropology, 39 (5), 591-614.
Boesch, C., Bombjaková, D., Boyette, A., & Meier, A. (2017). Technical intelligence and culture: Nut cracking in humans and chimpanzees. American Journal of Biological Anthropology, 163 (2), 339-355. 10.1002/ajpa.23211
Boyd, R. (2018). Un animal diferente: cómo la cultura transformó nuestras especies [A different animal: How culture transformed our species]. Ediciones Oberon.
Bouche, H., García-Amilburu, M., Quintana, J. M., & Ruiz Corbella, M. (2002). Antropología de la Educación [Anthropology of education]. Síntesis.
Broswimmer, F. J. (2002). Ecocide: A short history of the mass extinction os species. Pluto Press.
Brunet, M. (2016). Nous sommes tous des africains: A la recherche du premier homme [We are all Africans: In search of the first man]. Odile Jacob.
Brunet, M. (2018). D’Abel à Toumaï: Nomade, chercheur d’os [From Abel to Toumaï: Nomadic bone hunters]. Odile Jacob.
Burke, J. y Ornstein, R. (2001). Del hacha al chip: cómo la tecnología cambia nuestras mentes. Editorial Planeta.
Cañizar, L. (2012). Domina y Vilica: espacio vital femenino en el De Agricultura catoniano [Domina and Vilica: Feminine living space in Caton-ian De Agricultura]. Habis, 43, 83-99.
Catón, M. P. (2012). Tratado de agricultura. Fragmentos [Treatise on agriculture. Fragments]. Gredos Editorial.
Cela, C., & Ayala, F. J. (2021). Humanos ¿O no? [Humanos ¿O no?] Alianza Editorial.
Cicerón, M. T. (2004). Debates en Túsculo [Discussions in Túsculo]. Akal.
Cicerón, M. T. (2005). Sobre la vejez [On old age]. Editorial Tal-Vez.
Cicerón, M. T. (2005). Cicero’s Tusculan Disputations. Also, Treatises On the Nature of the Gods, And On the Commonwealth. Harper & Brothers, Publishers, Franklin Square.
Cicerón, M. T. (2014). De Officiis. The MacMillan Co.
Colmenares, F. (2002). Socioecología y relaciones sociales [Socioecology and social relations]. In J. Martínez Contreras & J. J. Vea (Eds.), Primates: evolución, cultura y diversidad (pp. 271-333). Centro de Estudios Filosóficos, Políticos y Sociales Vicente Lombardo Toledano.
Colom Cañellas, A. J. (1980). Antropología y educación [Anthropology and education]. “Educació i cultura” Revista mallorquina de pedagogía, 1, 9-15.
Colom Cañellas, A. J., & Lizón, C. (2016). Antropología, cultura y educación. Tirant Humanidades.
Columela, L. J. M. (1988). De los trabajos del campo. Siglo xxi.
Conill, J. (2018, Octubre 24). ¿Puede mantenerse hoy el concepto de naturaleza humana? [Can the concept of human nature be maintained today?]. Fronteras CTR: Revista de Ciencia, Tecnología y Religión. https://blogs.comillas. edu/FronterasCTR/?p=3370
Curtiss, S. (1977). A Psycholinguistic Study of a Modern-Day “Wild-Child”. Academic Press.
Dehaene, S. (2019). ¿Cómo aprendemos? Los cuatro pilares con los que la educación puede potenciar los talentos de nuestro cerebro [How do we learn? The four pillars by which education can enhance our brain’s talents]. Siglo xxi.
Dennett, D. (1996). Kinds of minds. Basic Books.
Dennett, D. (2017). De las bacterias a Bach: la evolución de la mente [From bacteria to Bach: the evolution of the mind]. Editorial Pasado y Presente.
Doval Salgado, L. (1979). Acercamiento etimológico al término educación [Etymological approach to the term education]. revista española de pedagogía, 37 (146), 115-121.
Fouts, R. S., Shapiro, G., & O’Neíl, C. (1978). Studies of linguistic behavior in apes and children [Estudios del comportamiento lingüístico en simios y niños]. In P. Siple (Ed.), Understanding language through sign language research (pp. 163-185). Academic Press.
Fouts, R. S., Fouts, D. H., & Bodamer, M. D. (1986). La investigación sobre lenguaje por señas en chimpancés [Research on sign language in chimpanzees]. Revista Latinoamericana de Psicología, 18 (2), 299- 321.
García Carrasco, J. (2007). Leer en la cara y en el mundo [Reading in the face and in the world]. Herder.
García Carrasco, J. (2015). La Teoría de la Educación y los mecanismos neuronales de la empatía [Theory of Education and the neural mecha-nisms of empathy]. Temps d’Educació, 49, 23-47.
Gärdenfors, P. (2006). Cómo el Homo se convirtió en Sapiens [How Homo became Sapiens]. Espasa Calpe.
Gärdenfors, P., & Högberg, A. (2017). The archaeology of teaching and the evolution of Homo docens. Current Anthropology, 58 (2). https://doi. org/10.1086/691178
González Echevarría, A., Grau Rebollo, J., & Valdés Gázquez, M. (2020). Cultura, parentesco y parentalidad. Universidad Autónoma de Barcelona y Getp-GAFO
González Marrero, J. A., & Ríos Longares, R. (2014). Técnicas para fertilizar el suelo en Roma: los tratados De Agri Cultura [Techniques to Fertilize the Soil in Rome: The Treatises De Agri Cultura]. FORTVNATAE, 25, 183-197.
Harmand, S., Lewis, J. E., Feibel, C. S., Lepre, C. J., Prat, S., Lenoble, A., Boës, X., Quinn, R. L., Brenet, M., Arroyo, A., Taylor, N., Clément, S., Daver, G., Brugal, J.-P., Leakey, L., Mortlock, R. A., Wright, J. D., Lokorodi, S., Kirwa, C., … & Roche, H. (2015). 3.3-million-year-old stone tools from Lomekwi 3, West Turkana, Kenya. Nature, 521 (7552), 310-315. https://doi. org/10.1038/nature14464
Hinojo. G. (2012). La invención de las palabras [The invention of words]. Editorial Universidad de Salamanca.
Hoyos Vázquez, E. D. (2008). Filosofía de la educación [Philosophy of Education]. Editorial Trotta.
Hrdy, B. S. (2016). Comment nous sommes devenus Humains: Les origins de l’empathie [How we became Human: The origins of empathy]. Éditions l’Instant Présent.
Imanishi, K. (2011). Le monde des êtres vivants: Une théorie écologique de l’évolution [The world of living things: An ecological theory of evolution]. Wildproject.
Johanson, D. C., & Edey, M. (1993). El primer antepasado del hombre [Man’s first ancestor]. Editorial Planeta.
Keller, H. (2019). La historia de mi vida [The story of my life]. Editorial Renacimiento.
Kroeber, A. L., & Kluckhohn, C. (1952). Culture: a critical review of concepts and definitions. Harvard University Press.
Lestel, D. (2003). Les origines animales de la culture [The animal origins of culture]. Flammarion.
Lewis, J. E., & Harmand, S. (2016). An earlier origin for stone tool making: Implications for cognitive evolution and the transition to Homo. Royal Society Publishing, 371, 1698, 1-8. https://doi.org/10.1098/rstb.2015.0233
Luncz, L.V., Sirianni G., Roger, M., & Boesch, C. (2018). Costly culture: differences in nut-cracking efficiency between wild chimpanzee groups. Animal Behaviour, 137, 63-73. https://doi.org/10.1016/j.anbehav.2017.12.017Get
Martyniuk, C. (2016, February 7). Diálogos a fondo: Stanislas Dehaene [Dialogues in depth: Stanislas Dehaene]. Clarín. https://www.clarin.com/ opinion/stanislas-dehaene-neurociencias-inteligencia-educacion_0_rkKKq6_DXl.html
Mateos, A. (2014). La receta humana de la crianza [The human recipe for parenting]. Investigación y Ciencia, 64-73.
Matsuzawa, T., & McGrew, W. (2008). Kinji Imanishi and 60 years of Japanese primatology. Current Biology, 18 (14), 587-R591.
Millán Puelles, A. (1958). Concepto de educación en Santo Tomás [St Thomas’ concept of education]. revista española de pedagogía, 16 (64), 359-382.
Molas, M. D. (2002). Vivir en femenino. Estudios de mujeres en la antigüedad [Living in femininity. Women’s studies in antiquity]. Universitat de Barcelona.
Mosterín, J. (2009). La cultura humana [Human culture]. Espasa Calpe.
Newman, D., Griffin, P., & Cole, M. (1998). La zona de construcción del conocimiento. Morata.
Ortega y Gasset, J. (1970). El tema de nuestro tiempo [The theme of our time]. El Arquero.
Pérez Alonso-Geta, P. M., Sánchez i Peris, F. J., & Ros Ros, C. (2011). Temas de antropología de la educación [Topics in the anthropology of education]. Tirant lo Blanch.
Pomeroy, S. B. (1999). Diosas, rameras, esposas y esclavas: mujeres en la antigüedad clásica [Diosas, rameras, esposas y esclavas: mujeres en la antigüedad clásica]. Akal.
Pufendorf, S.von (1989). Le droit de la nature et de gens [The law of nature and people]. Centre de Philosophie Politique et Juridique Université Caen.
Repusseau, J. (1972). Homo docens: l’action pédagogique et la formation des maîtres [Homo docens: pedagogical action and teacher training]. Armand Colin.
Riba Cano, D. (2016). Mecanismos cognitivos de aprendizaje social en chimpancés (Pan Troglodytes): evaluación experimental a través de múltiples tareas [Cognitive mechanisms of social learning in chimpanzees (Pan Troglodytes): Experimental evaluation across multiple tasks] [Doctoral thesis]. Universidad Rovira i Virgili. https://repositori.urv.cat/fourrepopublic/ search/item/TDX%3A2440
Rodríguez López, R. (2002). La agricultura como officium en el mundo romano [Agriculture as an officium in the Roman world]. Revue Internationale des droits de l’Antiquité, 49, 185-202.
Rodríguez López, R. (2008). El huerto funerario romano [The Roman burial garden]. Revista General de Derecho Romano, 10.
Rubiera, C. (2010). Vilicus et Vilica. Estereotipos masculinos y femeninos de la población esclava en la literatura de los agrónomos greco-latinos [Vilicus et Vilica. Male and female stereotypes of the slave population in the literature of Greek-Latin agronomists]. Arenal, 17 (2), 351-377.
Shlain, L. (2000). El alfabeto contra la diosa [The alphabet against the goddess]. Debate.
Sobrevilla, D. (1998a). Idea e Historia de la Filosofía de la Cultura en Europa e Iberoamérica. Un esbozo [Idea and History of the Philosophy of Culture in Europe and Latin America. An outline]. In D. Sobrevilla (Ed.), Filosofía de la Cultura (pp.37-53). Editorial Trotta.
Sobrevilla, D. (1998b). Filosofía de la cultura [Philosophy of culture]. Editorial Trotta.
Sperber, D., & Wilson, D. (2005). La relevancia. Lingüística y conocimiento [Relevance. Linguistics and knowledge]. Antonio Machado.
Sumita, K., Kitahara-Frisch, J., & Norikoshi, K. (1985). The acquisition of stone-tool use in captive chimpanzees. Primates, 26 (2), 168-181. 10.1007/BF02382016
Tomasello, M. (2007). Los orígenes culturales de la cognición humana [The cultural origins of human cognition]. Amorrortu.
Tomasello, M. (2010). Por qué cooperamos [Why we cooperate]. Katz.
Tomasello, M. (2017). Historia natural del pensamiento humano [Natural history of human thought]. Editorial Universidad Católica de Chile.
Tomasello, M. (2019). Historia natural de la moralidad humana [Natural history of human morality]. Editorial Universidad Católica de Chile.
Tomasello, M., Kruper, A. C., & Ratner, H. H. (1993). Cultural Learning. Behavioral and Brain Sciences, 16, 495-511.
Vera, A., & Ribera, J. (1999). Contribución invisible de las mujeres a la economía: el caso específico del mundo rural [Women’s invisible contribution to the economy: the specific case of the rural world]. MAS e Instituto de la Mujer.
Waal, F. (2002). El simio y el aprendiz de sushi: reflexiones de un primatólogo sobre la cultura [The ape and the sushi apprentice: A primatologist’s reflections on culture]. Paidós Ibérica.
Waal, F. (2011). La edad de la empatía. ¿Somos altruistas por naturaleza? [The age of empathy - are we naturally altruistic?] Tusquets Editores.
Waal, F. (2016). ¿Sommes-nous trop bétes pour comprendre l’intelligence des animaux? [Are we too stupid to understand the intelligence of animals?] Éditions les Liens qui Libèrent.
Waal, F. (2018). El último abrazo: las emociones de los animales y lo que nos cuentan de nosotros [The last embrace: The emotions of animals and what they tell us about ourselves]. Tusquets Editores.
Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad [Communities of practice. Learning, meaning and identity]. Paidós Ibérica.
Whiten, A. (1999). Cultures in chimpanzees. Nature, 399, 682-685. 10.1038/21415
Citación recomendada | Recommended citation
García Carrasco, J. & Donoso González, M. (2022). Al alba de la humanización: Cultura proyecta sombra de poliedro, género de mujer y práctica de magisterio | At the dawn of humanisation: Culture casts a polyhedral shadow, the female gender and teaching practice. Revista Española de Pedagogía, 80 (282), 251-267. 10.22550/REP80-2-2022-05
Licencia Creative Commons | Creative Commons License
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License